Salgsbetingelser
1.1 Alle tilbud er bindende i 14 dager regnet fra tilbudets dato hvis ikke annet er spesifisert i tilbudet. Bindende avtale anses inngått ved bestilling eller eventuelt ved akseptert ordrebekreftelse. Ytelsen vil bli levert av Unigrafisk og/eller hos underleverandører.
1.2 Er det inngått en løpende eller tidsbestemt avtale, har partene gjensidig rett til å si opp avtalen med 3 – tre – måneders varsel i avtaleperioden dersom en av partene med rimelighet ikke oppfyller avtalens forpliktelser. Før en eventuell oppsigelse plikter partene å avholde et evalueringsmøte for å klargjøre om justeringer i samarbeidsrutinene kan bidra til at avtalen fortsetter.
1.3 Hvis det for periodiske arbeider ikke er truffet avtale om oppsigelsesfrist, gjelder 3 mnd. for publikasjoner med under 8 utgaver/år og 6 mnd. for publikasjoner med 8 eller flere utgaver/år.
1.4 Ved vesentlig mislighold av avtalen kan den sies opp med umiddelbar virkning fra en av partene. Før en slik oppsigelse forplikter den part som ønsker å si opp avtalen å innkalle til et forhandlingsmøte.
2.1 Alle priser er oppgitt eksklusiv merverdiavgift, avgifter og frakt, dersom ikke annet er spesifisert.
2.2 I prisen inngår ikke:
- Merarbeid eller meromkostninger som påløper hvis det etter avtalens inngåelse viser seg at grunnlagsmaterialet er ullfustendig eller mangefullt.
- Meromkostninger som følge av Oppdragsgivers ønske om endringer eller tillegg etter avtalens inngåelse.
- Meromkostninger – herunder eventuell bruk av overtid – som følge av forsinkelse eller andre forhold som må tilskrives Oppdragsgiver.
- Meromkostninger til materiell/råvarer som er spesielt innkjøpt for ordre og som blir overflødig fordi Oppdragsgiver endrer sin ordre etter at avtale er inngått.
- Meromkostninger dersom priser på råmaterialer eller offentlige avgifter endres fra tilbudsdato til produksjonsstart.
- Prosjektledelse hvis dette ikke er spesielt avtalt som en del av leveransen.
Energi- og/eller miljøtillegg etter gjeldende sats på tidspunkt for tilbudsaksept. Pr tidspunkt utgjør denne 3.8% av totalt fakturabeløp, med begrensning oppad til 4900,- eksklusivt merverdiavgift.
2.3 Når originalmaterialet helt eller delvis leveres i digital form, er pris og leveringstid basert på at det er overlevert i henhold til anbefalinger gitt av Unigrafisk.
2.4 Unigrafisk er forpliktet til å levere fullt opplag og sørge for at dette så vidt mulig tilsvarer bestilt kvantum. Oppdragsgiveren må godta en over- eller underlevering med inntil 6 % dersom det bestilte opplag går opp til 10 000 eksemplarer og med inntil 4 % ved større opplag. Dersom det er spesialprodusert papir til et oppdrag, kan Unigrafisk levere et over- eller underopplag på inntil det doble av over nevnte satser. En over- eller underlevering av den forannevnte størrelse anses som kontraktsmessig, og utgjør ingen mangel.
2.5 Ved levering av avvikende opplag iht. inngått avtale, skal det ved fakturering gjøres et fradrag eller tillegg i oppdragets pris i overensstemmelse med oppdragets pris for følgende eksemplar.
2.6 Hvis Oppdragsgiveren må ha et bestemt minimumsopplag, må dette presiseres skriftlig ved bestillingen. Dersom Unigrafisk likevel ikke kan levere minimumsopplag, avgjør Oppdragsgiveren om det skal foretas opptrykk uten ekstra utgifter for Oppdragsgiver eller om det reduserte opplag skal leveres mot prisreduksjon slik det er omtalt i 2.5.
2.7 Oppdrag som har en pris som overstiger kr. 25.000 eksl merverdiavgift, forbeholder Unigrafisk seg retten til å forskuddsfakturere hele-/eller deler av totalbeløpet på. Hvor stor del som a-konto faktureres vurderes ut fra oppdragets art og omfang. Unigrafisk forbeholder seg retten til å etterskuddsfakturere kostnader som var ment å dekkes av Kunde, som eventuelt ikke ble fakturert Kunde ved a-konto fakturering. Ved avsluttet oppdrag skal i tilfeller hvor Kunde er forskuddsfakturert, motta en sluttbekreftelse på oppdraget. Begge parter skal godkjenne en slik sluttbekreftelse. En slik bekreftelse som er godkjent av begge parter, er bindende for at Oppdragstaker (Unigrafisk) har utført oppdraget slik at Kunde er fornøyd med det som er utført. Reklamasjon jf. punkt om reklamasjon, frafaller nødvendigvis ikke selv om en slik avtale foreligger. Men det skal vektlegges i stor grad at Kunde har bekreftet utført oppdrag. Kunde står fritt til å kunne kreve at Unigrafisk er delaktig på en gjennomgang av utført oppdrag før en slik bekreftelse godkjennes.
3.1 Levering anses skjedd når varen er kommet frem til leveringsadressen. For ikke fysiske tjenester anses leveringen som skjedd når Oppdragsgiver har akseptert leveransen.
3.2 Unigrafisk skal uten ugrunnet opphold underrette Oppdragsgiver om forhold som medfører forsinkelse av levering. Krav om erstatning for forsinkelse må fremsettes senest 8 dager etter faktisk levering for å kunne gjøres gjeldende.
3.3 Blir Oppdragsgiveren skadelidende som følge av for sen levering, kan han kreve erstatning for dokumenterte direkte tap begrenset oppad til 7,5 % av fakturabeløpet for den ytelse som er forsinket.
3.4 Oppdragsgiver kan ikke i noe tilfelle kreve erstatning som følge av forsinket levering utover det som følger av punkt 3.3. Oppdragsgiveren kan derfor ikke i noe tilfelle kreve erstattet indirekte tap – herunder bl.a. Oppdragsgivers tap av fortjeneste av enhver art, tap grunnet driftsavbrudd, avsavnstap og krav fra tredjepart.
4.1 Betaling skal skje innen 7 dager etter fakturadato. Betaling har funnet sted når beløpet er registrert på konto disponert av Unigrafisk.
4.2 Hvis betaling ikke skjer innen rett tid, belastes morarenter etter den til enhver tid gjeldende prosentsats i henhold til Lov om renter ved forsinket betaling.
4.3 Til sikkerhet for korrekt betaling har Unigrafisk tilbakeholdsrett i varer eller andre gjenstander Oppdragsgiver oppbevarer hos Unigrafisk. Unigrafisk har rett til å realisere dette til dekning av sitt krav. Oppdragsgiver skal underrettes på forhånd dersom realisasjon er aktuelt.
4.4 Unigrafisk forbeholder seg retten til å stanse pågående arbeid dersom Oppdragsgiver ikke har betalt en forfalt fordring.
4.5 Ved eventuell reklamasjon har Oppdragsgiver bare rett til å holde tilbake den del av fakturabeløpet som er omtvistet. Holdes et slikt beløp tilbake, skal det forrentes etter pkt. 4.2 dersom reklamasjonen ikke blir tatt til følge.
4.6 Ved oppdrag som er spesielt store og som har en leveringstid over en måned, har Unigrafisk rett til å fakturere etter hvert som deler av oppdraget blir utført.
5.1 Unigrafisk har ikke ansvar for feil og mangler som Oppdragsgiveren ikke har rettet i tidligere versjoner av ytelsen.
5.2 Oppfatter Oppdragsgiver leveringen som mangelfull, må det reklameres skriftlig innen 8 dager. Dersom det reklameres for sent, mister Oppdragsgiver retten til å gjøre mangelen gjeldende.
5.3 Dersom det rettidig reklameres over en mangel som ikke er mer graverende enn at det leverte produkt likevel kan benyttes til sitt formål (ingen forringelse av markedsverdi eller informasjonsverdi), begrenses Oppdragsgiverens krav til eventuelt prisavslag.
5.4 Dersom mangelen er av en slik art at det leverte ikke kan benyttes til sitt formål, og avhjelp ikke kan skje innen rimelig tid, kan Oppdragsgiveren heve kjøpet. Eventuell heving betinger at varen blir tilbakelevert i sin helhet, og enhver rett til erstatning bortfaller.
5.5 Oppdragsgiveren kan ikke i noe tilfelle kreve erstattet indirekte tap – herunder, men ikke begrenset til, driftstap, avsavnstap, følgeskader og tapt fortjeneste – som følge av mangel på det leverte produkt. Unigrafisk sitt ansvar er uansett begrenset oppad til 50 % av fakturabeløpet for den vare som er mangelfull.
5.6 Ved vurdering av om det foreligger en mangel, skal partene ta hensyn til produktets forventede levetid i det miljøet det brukes og hvilket formål og hvilken levetid produktet er tiltenkt.
5.7 Ved vurdering av om det foreligger en mangel, skal partene ta utgangspunkt i at det leverte produkt er mangfoldiggjort ved industrielle prosesser. Mindre avvik fra prøvetrykk eller tekniske spesifikasjoner, er ikke en mangel og berettiger ikke til prisavslag.
5.8 Dersom fargemetning på et oppdrag eller en side er over papirfabrikkenes anbefaling, øker sjansene for fargeavvik og smitting i ferdiggjøringsprosessen. Dersom fargemetning levert fra Oppdragsgiver som PDF er over grensene for fabrikkens anbefalte grense, bortfaller retten til reklamasjon for fargeavvik og/eller smitting.
6.1 Dersom det inntreffer en ekstraordinær situasjon som etter norsk rett må regnes som force majeure, skal motparten varsles om dette snarest mulig. Den rammede parts forpliktelser suspenderes så lenge den ekstraordinære situasjonen varer. Den annen parts motytelse suspenderes i samme tidsrom.
I en slik ekstraordinær situasjon kan motparten bare gå fra avtalen dersom situasjonen varer eller antas å vare lenger enn 30 – tretti – kalenderdager, og da bare med 15 – femten – kalenderdagers varsel.
6.2 Unigrafisk kan oppbevare filer benyttet til Oppdragsgivers ordre. Pris for dette skal avtales mellom partene. Gjenbruk av lagrede filer er avhengig av at det til enhver tid finnes programmer som støtter konvertering fra de programversjoner som er benyttet på det lagrede materialet. Hvis lagring ikke er avtalt, vil elektroniske filer bli slettet etter at produksjonen er avsluttet og reklamasjonsfristen er utløpt.
6.3 Dersom det avtales mellom partene at lagrede filer skal utleveres til Oppdragsgiver, skal Oppdragsgiver betale for kostnader ved utlevering. I tilfeller der Unigrafisk gjennom sitt arbeid for Oppdragsgiver har opparbeidet eiendomsrett eller rettigheter i henhold til Åndsverksloven, kan datafiler ikke utleveres uten spesiell avtale.
7.1 Originalmateriell levert av Oppdragsgiver, returneres umiddelbart etter at oppdraget er utført hvis ikke annet er avtalt mellom partene.
7.2 Tegninger, tekst, fotografier, skisser, utkast, prøvearbeid og lignende som er utarbeidet av Unigrafisk, er Unigrafisk sin eiendom og kan ikke kreves utlevert av Oppdragsgiveren hvis dette ikke er avtalt på forhånd.
7.3 Grunnlagsmateriell omhandlet i pkt. 8.2 må bare anvendes til arbeid for Oppdragsgiveren eller etter hans samtykke.
9.1 Unigrafisk har på eget ansvar rett til å la oppdrag helt eller delvis utføres hos underleverandør.
9.2 Unigrafisk er forpliktet til å behandle Oppdragsgiverens forespørsel og oppdrag slik at det i størst mulig grad forhindres at uvedkommende blir kjent med oppdraget.
9.3 Tvister mellom partene om forståelsen og gjennomføring av denne avtale er partene enige om å forsøke løst ved forhandlinger. Oppnås ikke enighet i tvister kan saken forelegges Norsk Industri – Grafisk Bransjeforening sitt Konkurranse og Tvisteutvalg for veiledende uttalelse. Fører heller ikke denne uttalelsen til noen enighet, kan hver av partene kreve saken avgjort ved de alminnelige domstoler. Hordaland tingrett er verneting. Dersom partene er enige om det, kan saken avgjøres ved voldgift etter tvistemålslovens kapittel 32.